Management-en professionele achtergrond van invloed op geloofwaardigheid van leidinggevende
Leidinggevenden met een managementachtergrond worden door medewerkers als geloofwaardiger gezien. Een professionele achtergrond draagt eveneens bij aan deze perceptie, maar het combineren van beide achtergronden leidt niet tot een extra toename in geloofwaardigheid. Dit blijkt uit onderzoek van prof. dr. Brenda Vermeeren (Erasmus Universiteit Rotterdam) en dr. Julia Penning de Vries (Universiteit Utrecht) onder leraren en ambtenaren in Nederland.

In het onderzoek is onderzocht of medewerkers hun leidinggevende als geloofwaardiger zien als de leidinggevende een managementachtergrond heeft. Ook is gekeken of de achtergrond in de professie, dus bijvoorbeeld een schooldirecteur die docent is geweest, daar invloed op heeft.
Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers meer geloof hebben in de competenties van een leidinggevende als de leidinggevende een managementachtergrond heeft. Het hebben van een professionele achtergrond hangt samen met meer geloof van medewerkers in de competenties en oprechtheid van de leidinggevende. Er is geen bewijs gevonden dat het tegelijkertijd hebben van zowel een managementachtergrond als een professionele achtergrond tot meer geloofwaardigheid van de leidinggevende leidt.
Verschil per type organisatie
Het onderzoek toont ook aan dat de invloed van een management- of professionele achtergrond op geloofwaardigheid verschilt per type organisatie. In organisaties die in direct contact staan met burgers of cliënten, zoals bij scholen, heeft een managementachtergrond juist een groter effect op de geloofwaardigheid van een leidinggevende, dan in meer beleidsgerichte organisaties, zoals ministeries. Dit is tegen de verwachting van de onderzoekers in, aangezien men dacht dat een professionele achtergrond hier belangrijker zou zijn
Een mogelijke verklaring voor deze bevinding is dat medewerkers in contactrijke organisaties eerder een ervaren manager dan een ‘prototypische leider’ uit hun eigen beroepsgroep verkiezen. De algemene opvatting dat een goede leraar niet automatisch een goede manager is, kan hierbij een rol spelen.
Flitspanel
In dit onderzoek is gebruikgemaakt van data uit Flitspanel, een instrument van het programma Venster (ICTU). Dit is een medewerkerspanel van en voor de publieke sector met circa 10.000 betrokken medewerkers. Alle werkgevers in de publieke sector kunnen gebruikmaken van het Flitspanel als zij op zoek zijn naar respondenten voor onderzoeken op het terrein van HRM en werkgeverschap.