Politiek-ambtelijke verhoudingen
In de interviews komen verschillende stijlen, verwachtingen en vuistregels naar voren. Bestaande beelden van de ‘vierde macht’ spelen een rol, maar politiek-ambtelijke verhoudingen gaan niet alleen over macht. Het gaat ook over ambtelijk vakmanschap, rechtstatelijke verhoudingen en de rolopvatting van personen in een specifieke situatie. De interviews uit deze serie laten zien dat de verhouding tussen bewindspersoon en topambtenaar flink kan variëren.
Een centraal begrip in de politiek-ambtelijke verhoudingen is ‘vertrouwen’. Men moet elkaar kunnen vertrouwen – als basis van deze samenwerking die onder veel politieke, tijds- en mediadruk kan komen te staan. Een tweede thema is de aard van de relatie. Hoewel men het belang van de persoonlijke relatie benadrukt – een thema dat ook in de literatuur over politiek-ambtelijke verhoudingen regelmatig terugkeert – is het ook een institutionele relatie. De bewindspersoon vertegenwoordigt het politieke primaat, de democratische legitimering en draagt de verantwoordelijkheid. De topambtenaar vertegenwoordigt het departement, de uitvoering van beleid en houdt de langere termijn en alle consequenties in haar achterhoofd. Zo speelt ieder zijn/haar rol. Uiteraard verschilt dit beeld van topambtenaren van het ministerie (SG/DG) en leidinggevenden van uitvoeringsorganisaties en toezichthouders.
Een relatief recente factor van belang is de rol van politieke adviseurs. Wanneer bewindspersonen veel belang hechten aan het advies van deze adviseurs, kan dat ten koste gaan van het ambtelijke advies. Dit kan leiden tot een nieuwe verhouding tussen de politieke en de ambtelijke organisatie. Deze nieuwe relatie lijkt minder op een binaire relatie tussen twee partners, maar meer op een driehoeksverhouding tussen minister, adviseur en topambtenaar.
Videofragmenten
-
Je ambtenaren niet laten vallen
Duur: 07:49
-
De ambtenaar adviseert, de minister bepaalt
Duur: 09:01
-
De toewijding van ambtenaren
Duur: 05:08
-
De Staat van het Onderwijs
Duur: 06:57
-
Politiek geladen adviezen
Duur: 06:33
-
Omgang met verschillende ministers
Duur: 04:30
-
Nederland: voor Algemene Zaken geen rol in het topambtenarenstelsel
Duur: 07:50
-
Omgang met nieuwe bewindspersonen
Duur: 09:01
-
Het oude beleid gaat nog wel eens door bij de ambtenarij
Duur: 04:10
-
De afstand van de inspectie tot de minister
Duur: 04:56
-
Verras de minister niet!
Duur: 04:35
-
De minister heeft het stuur
Duur: 03:23
-
Gelijk hebben versus gelijk krijgen: het primaat van de politiek
Duur: 00:04:34
-
Verbazing bij het eerste contact met topambtenaar Jan Meijer
Duur: 1:05
-
Een zich overbodig voelende topambtenaar
Duur: 0:19
-
Het coalitieakkoord als ankerpunt voor de departementale machine
Duur: 1:29
-
De uitstraling van de Minister en de onderhandelingspositie
Duur: 1:24
-
Een betekenisvolle vraag bij aanvang: Heeft de minister voldoende vertrouwen in zijn topambtenaar?
Duur: 2:27
-
Een impliciete maar krachtige boodschap voor de ambtenaren
Duur: 1:34
-
Over Chris Kalden: ‘’Hij dacht mee en leed ook een beetje mee’’
Duur: 0:29
-
Een één-op-één relatie hebben
Duur: 1:47
-
… ook respectvol naar medewerkers
Duur: 0:36
-
Alle feiten op tafel…
Duur: 0:27
-
… en je twijfel
Duur: 0:57
-
Het verschil tussen minister en ambtenaar
Duur: 1:00
-
Wat moeten we daarmee?
Duur: 2:40
-
Loyale tegenspraak?
Duur: 0:41
-
Ministers met een lage drempel
Duur: 0:55
-
Hoofdzaken en bijzaken
Duur: 1:23
-
Trait-d’union
Duur: 0:37
-
De verkokering voorbij
Duur: 3:04
-
Zo’n vreselijke minister
Duur: 1:24
-
Is het spel ook leuk?
Duur: 0:56
-
Niet nadenken voor de minister
Duur: 1:17
-
Interactie met de bewindspersoon
Duur: 1:19
-
SG als verbinder tussen twee bewindslieden
Duur: 1:29
-
Tegenspraak
Duur: 2:28
-
Samenwerking met de ambtelijke organisatie
Duur: 5:42
-
Een tandem met Maria van der Hoeven?
Duur: 3:39
-
Ministeriële verantwoordelijkheid
Duur: 1:44
-
Een ambtenaar met een expliciete CDA achtergrond
Duur: 1:28
-
Op de persoon
Duur: 1:33
-
Ambtelijke benoemingen
Duur: 0:39